10 September 2020

2 minuten leestijd

Drie redenen waarom bezoekers je website verlaten.

Hoe eenvoudiger bezoekers het vinden om je website te gebruiken, hoe langer ze erop zullen blijven. Het verbeteren van een website zou een oneindig proces moeten zijn van testen, monitoren en het gesprek aangaan met klanten. Toch slagen weinig websites erin om de aandacht van bezoekers vast te houden.

Dit zijn drie redenen waarom bezoekers je website verlaten:

1. Bezoekers verlaten een website als ze niet krijgen wat ze verwachten.

Misleid je bezoekers nooit opzettelijk door net te doen alsof je iets bent terwijl je dat dus helemaal niet bent. Geef gebruikers wat ze verwachten. Zorg ervoor dat je domeinnaam en alle inhoud relevant is voor je doelgroep. Gebruikers zijn niet dom, en ze houden er niet van om bedrogen te worden of naar uw website te worden gebracht door middel van misleidende foefjes. Hou het dus oprecht. Laat uw website zijn wat het is en adverteer hem als zodanig.

2. Bezoekers verlaten een website wanneer deze niet gebruiksvriendelijk is.

Als jouw website veelzijdig en gebruiksvriendelijk is, zullen bezoekers willen blijven om te zien wat je te vertellen hebt. Verhoog de gebruiksvriendelijkheid door de website snel en de layout duidelijk te maken. Zolang je duidelijk en relevant blijft, zal je bouncepercentage laag zijn en je merkvertrouwen hoog. Vergeet ten slotte niet om jouw website mobiel-vriendelijk te maken. Als je mobiele bezoekers verliest, mis je een fantastische bron van conversies voor jouw bedrijf.

3. Bezoekers verlaten een website als ze niet weten wat ze moeten doen.

Onthoud dat een verwarde bezoeker nooit koopt. Houd het dus simpel en leid gebruikers door je website heen. Je 'call to action' moet gemakkelijk te begrijpen zijn voor de gebruiker. Als je bijvoorbeeld wil dat gebruikers zich inschrijven op je nieuwsbrief, zorg er dan voor dan dit zo duidelijk mogelijk naar voren komt. Neem ook de tijd om de navigatie op de website overzichtelijk te houden. Kleine verbeteringen als deze kunnen een grote bijdrage leveren aan het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid.