1 November 2020

2 minuten leestijd

Vier manieren om je bouncepercentage te verbeteren.

Bouncepercentage is één van de belangrijkste maatstaven in Google Analytics. We gaan kijken naar wat bouncepercentage is, welk percentage je zou moeten nastreven en wat je kunt doen als het bouncepercentage van je website te hoog is.

Google's eigen definitie van bouncepercentage is: "Het percentage aan sessies van één pagina" (sessies waarbij een bezoeker je website vanaf de homepagina verlaat zonder interacties).

Hier is een eenvoudigere uitleg van bouncepercentage:

Denk bij een "bounce" als iemand die op je website landt, niet naar andere pagina's gaat en dus weer weg klikt.

Wat is een acceptabel bouncepercentage? Een goed bouncepercentage hangt af van verschillende factoren:

  • Het soort verkeer dat je aantrekt. Zijn de bezoekers van je website specifiek op zoek naar jouw bedrijf, of zijn ze op zoek naar algemene informatie?
  • De afkomst van je verkeer. Bezoekers die afkomstig zijn van Google-zoekresultaten hebben de neiging om veel minder te 'bouncen' dan bijvoorbeeld bezoekers afkomstig van Facebook.
  • De pagina's waar je bezoekers op landen. Blogberichten hebben vaak hogere bouncepercentages dan bijvoorbeeld productpagina's.
  • Het ontwerp en de opmaak van je website. Websites die moeilijk te navigeren zijn, verwarrend zijn of er ouderwets uitzien, hebben allemaal de kans om hogere bouncpercentages te hebben dan nieuwe, gebruiks- en mobielvriendelijke websites.
  • De snelheid van je website. Langzame websites hebben hoge bouncepercentages en lage conversiepercentages. Volgens Google verlaat 53% van de mobiele gebruikers een website die langer dan drie seconden duurt om te laden.

Als vuistregel geldt dat je moet streven naar een bouncepercentage van minder dan 40%. Tussen 40% en 55% is over het algemeen acceptabel, maar hoger dan dat zullen er per direct verbeteringen moeten worden doorgevoerd. Als het bouncepercentage boven de 90% of onder de 20% ligt, dan duidt dat vaak op een fout in de installatie van de tracking-code.

Nu we weten wat bouncepercentage is en welk percentage we nastreven, kunnen we kijken naar vier manieren om het bouncepercentage te verbeteren.

Duidelijke navigatie

Een duidelijke navigatie brengt bezoekers waar ze moeten zijn, zo snel mogelijk en met een minimum aan stress en denkwerk. De navigatie van een website is één van de meest over het hoofd geziene aspecten. We nemen het vaak als vanzelfsprekend aan. In plaats van andere websites te spiegelen omdat ze er goed uitzien, moet je uitzoeken welke elementen van het menu het belangrijkst zijn voor jouw bedrijf en doelgroep.

Gebruik de homepagina om bezoekers te laten doorstromen.

Denk aan je homepagina als een behulpzame receptioniste in een hotel. Een receptioniste heeft twee taken:

1.) Zorgen dat men zich op zijn gemak voelt. 2.) Vertelt men waar ze heen moeten, of dit nu hun kamer is, een loungeruimte voor wat drankjes, of het restaurant.

Jouw homepagina is de incheckbalie van je website. Het moet mensen vertellen waarvoor ze hier zijn en waar ze naartoe moeten. Een duidelijke kop die beschrijft wat je bedrijf doet en wie de doelgroep is is een goed begin, net als het gebruik van afbeeldingen op de website die je doelgroep en het probleem dat je voor hen oplost weergeven.

Een call to action (CTA) op iedere pagina

Vergeet niet dat bezoekers niet altijd via de homepagina op een website belanden; ze komen ook vaak via een andere pagina binnen. Het kan dan ook zijn dat deze 'subpagina' de enige pagina is die sommige bezoekers bekijken. Zorg er daarom voor dat er altijd een 'call to action' op iedere pagina te vinden is.

Maak je website sneller

Volgens Kissmetrics verwacht 47% van de mensen dat een pagina binnen twee seconden wordt geladen, terwijl 40% een website verlaat die er langer dan drie seconden over doet om te laden. Uit deze studie van SOASTA bleek dat een extra seconde laadtijd op mobiele telefoons het bouncepercentage met 56% deed toenemen.

Verklein dus je afbeeldingen en zorg ervoor dat de server waar je website op staat goed werkt.