8 October 2020

4 minuten leestijd

Hoe de laadtijd van je website de bezoekers beïnvloedt.

De laadtijd van de pagina's van je website is uiteraard een belangrijk onderdeel voor succes. Vaak wordt hier geen aandacht aan gegeven om een 'mooier ontwerp', 'meer functionaliteiten' en meer content voorgaan. Echter hebben websitebezoekers de neiging om zich meer zorgen te maken over snelheid dan over alle toeters en bellen die aan onze websites worden toegevoegd. Bovendien wordt de laadtijd een steeds belangrijkere factor als het gaat om de positie in de zoekmachines.

Een vertraging van één seconde in de laadtijd van je website leidt tot:

  • 11% minder weergaven
  • 16% daling van de klanttevredenheid
  • 7% verlies in conversies

Een paar extra seconden kunnen een enorme impact hebben op uw vermogen om bezoekers te binden en te verkopen.

Dit betekent dat het hebben van een snelle website essentieel is - niet alleen om hoog in Google te komen, maar ook om je conversies hoog te houden.

Met een ‘website speed test’ kom je erachter hoe snel (of langzaam) je eigen website is.

Hoe kun je de snelheid van je website testen?

Er zijn veel hulpmiddelen die je kunt gebruiken om dit te doen. Eén van de beste hulpmiddelen is de speed test van Pingdom: tools.pingdom.com.

Vul simpelweg je URL in en selecteer vervolgens waar u uw website wilt testen. Als u geen voorkeur heeft voor een locatie, kunt u dit standaard laten staan - maar als u zich zorgen maakt over gebruikers die zich geografisch ver van uw servers bevinden, kunt u uw website vanaf verschillende locaties testen.

Vervolgens ziet u een overzicht van de laadtijd en de prestaties van uw website, inclusief de paginagrootte, het aantal aanvragen en hoe deze zich verhoudt tot andere geteste websites.

Deze informatie geeft u in één oogopslag een blik op de snelheid van uw website en het volgen van deze snelheid is een makkelijke manier om verbeteringen of afnemende prestaties te monitoren.